ingena-visser.reismee.nl

Public Art in Melbourne

Een week verblijf ik samen met een reisgenoot in Ashwood. Het is een hele rustige plek. Bij de studio die we huren, zit ik regelmatig in de tuin en geniet van de rust. De tuin is heel mooi. Het is een wilde tuin met diverse vetplanten, hangplanten en bomen. Tussen de paadjes door zijn verschillende zitjes gecreert. Eentje eigen ik mijzelf toe als ‘vaste’ zitplek buiten. In mijn dagboek maak ik diverse tekeningen van onder ander deze mooie tuin en ‘mijn zitplek’. Helaas zit we hier niet centraal en is alles vanaf hier ver weg. Als we weg gaan moeten we een half uur lopen naar een busstation, treinstation of supermarkt.

Als Rosa en ik besluiten om een dag naar Dangendongs Nationaal Park te gaan, reizen we ook nog eens verkeerd. Het punt waar we op uit komen is nog eens twee uur reizen. We kunnen er beide om lachen, ook dit hoort bij reizen en we besluiten om naar de stad te gaan wat vanaf dit punt nog een half uur reizen is.

In de stad doen we beiden ons eigen ‘ding’. Ik ga een kerk bekijken en nadat ik daar even binnen ben geweest struin ik door de stad, zonder een idee te hebben waar ik heen loop en waar ik ben. Zo beland ik in een paar steegjes met allemaal graffiti. De sfeer hier voelt goed, maar ook vreemd. De uitstraling is rauw en ruig en er hangen wat jongeren rond die ik probeer vast te leggen met mijn camera. Geen idee wat zei ervan vinden dat ik ze fotografeer. De graffiti geeft kleur aan deze rauwe, ruige en smalle steegjes die vol staan met vuilnis containers.

Als ik een paar uur later samen met Rosa naar het centrum van de stad loop komen we straatmuzikanten tegen. Ze staan bijna op elke hoek van de straat. Ook zijn hier diverse tekenaars en schilders die op straat hun werk maken en proberen te verkopen. Naast al dit soort mensen lopen hier in Melbourne ook veel jongeren rond. De een nog alternatiever dan de andere. Dit maakt de stad gezellig, sfeervol, levendig en huiselijk. De stad ademt niet allen creativiteit uit door de vormgeving, architectuur en de hoeveelheid street art, maar ook door de mensen die hier rondlopen. Toch voel ik mij als ik een paar dagen later s’avonds in het donker door de stad loop iets minder veilig op straat dan in Sydney. Ik kan niet plaatsen waarom, maar deze stad heeft naar mijn idee twee kanten. Op straat zie ik veel jonge mensen die zwerven. Sommige zijn mijn leeftijd en ik vraag mij af hoe het kan dat zij op straat leven. Wat is er gebeurd in hun leven?

Nu ik inmiddels in een hostel verblijf in Melbroune kan ik de stad ‘echt’ verkennen. Er zijn hier veel activiteiten te doen. Zo is er deze week een muziek evenement waar diverse bands een podium krijgen. Daarnaast zijn er diverse cafe’s met live muziek en conversation over uiteenlopende onderwerpen zoals bijv: Sound healing andMusci therapy’ , ’Music’s Visual worlds’ , ’China Music now’ en nog veel meer. Een interessant programma waar ik in ieder geval een dag of misschien zelfs 2 dagen naar toe wil gaan.

Reacties

Reacties

Marietje

Mooi verhaal weer Ingena en wat een belevenissen weer!! Genieten doe je zeker hoor ik in jeverhaal!?

Wim

Een feest om je foto s en verhaal te zien en te lezen.
Wat een kleur rijke omgeving

Anita

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt en lekker geniet, ook leuk om alles zo mee te maken , nog lekker genieten

Janneke

Lieve Ingena,
Wat heb je een leuke schrijfstijl, je reisverhalen lezen soepel en zinnen nemen me mee naar je omgeving door je beeldende beschrijvingen . Het is een genieten om je blogs te lezen. Wens je nog heel veel mooie ervaringen toe there in down under. Knuffels uit Putten

Myrthe

Leuke blog weer! :-D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active